top of page

6 מיתוסים על אבות ופניה להתייעצות

חבר טוב ועמית חכם, אמר לי כשבישרתי לו בשמחה על כוונתי, במסגרת הקליניקה שלי להדרכת הורים, לשים דגש מיוחד על הדרכה וייעוץ לאבות: " מצד אחד, מדובר אולי במגזר שהכי זקוק לייעוץ והדרכה, ושחיזוק של האבות, עשוי אכן, להיות פריצת דרך משמעותית בהורות מיטבית וברווחת המשפחה כולה. מצד שני, זה המגזר שהכי פחות פונה או יפנה לקבלת ייעוץ/ הדרכה/ עזרה מקצועית". אמרתי לו שאני בגדול מסכים אתו, אבל חלק מהתפיסות או המחשבות האלו הם בגדר מיתוסים שכדאי לבדוק אם הם עדין תקפים:

1. אבות נמנעים לפנות להדרכת הורים או להתייעצות כי הם מזהים הדרכה או התייעצות כהבעת חולשה וכפגיעה בדימוי העצמי הגברי שלהם.

לא בהכרח נכון: יש המון אבות שמבינים שלהיות הורה זהו תפקיד מאתגר ומורכב, ולגיטימי להתייעץ עם מומחים. כמו כן יש היום מגמה הולכת וגוברת של טשטוש הדימויים הגבריים המסורתיים ושל זהות גברית חדשה ואבהות חדשה.

2. אבות נמנעים מקבלת ייעוץ כי הם לא רוצים או מתקשים מאוד לדבר על רגשות.

לא בהכרח נכון: האבהות החדשה מתאפיינת ביכולת משופרת להתחבר לרגשות ולדבר בשפה רגשית. יש הכרה מצד אבות בכך, שעל מנת להצליח במשימות ההורות, הם חייבים ללמוד ולאמץ את השפה הרגשית. וחוץ מזה יש הבנה כי תהליכי הדרכת הורים וייעוץ להורים מורכבים גם משיח עומק שבו ההורים נדרשים להתבונן לתוך עצמם, ולעסוק בהיבטים רגשיים-חברתיים של ילדיהם, וגם מלמידה תכליתית של כלים מועילים.

3. אבות בטוחים שהם כבר יודעים את כל מה שנחוץ לאבהות מיטבית, ועל כן פניה להדרכה או התייעצות נתפסת בעיניהם כבזבוז של זמן וכסף.

לא בהכרח נכון: הפערים בין הרצוי והמצוי מבחינת האבות, בכל הנוגע לחוויות שלהם עם ילדיהם, הולכים ומתרחבים. זהו מקור עצום לתסכול, תחושת כישלון וחוסר סיפוק. במצב זה, הרווחה האישית של האבות נפגעת, וכל יתר תחומי החיים מושפעים לרעה. המחירים עלולים להיות כבדים. אבות רבים מבינים שיש מקום להשקיע משאבי זמן וכסף לשיפור המצב.

4. חינוך הילדים היא משימה של אמהות – הן אלה שזקוקות לייעוץ והדרכה.

לא נכון: חינוך הילדים היא משימה משותפת של אמהות ואבות ביחד. על אחת כמה וכמה בעידן בו יותר ויותר אימהות מנהלות קריירה תובענית לא פחות ולעתים אף יותר מבני זוגן. כל צלע במשפחה אבא או אמא, ביחד או לחוד, עשויים להזדקק להדרכת הורים. וכל עזרה ותמיכה שיקבלו, ביחד ולחוד, תועיל לכלל המערכת המשפחתית.


5. אבות מסתפקים בתפקיד "המפרנסים" ופחות מעוניינים להיות מעורבים בהיבט החברתי-רגשי של חינוך הילדים.

לא בהכרח נכון: אבות רבים אמנם מקדישים חלק ניכר מזמנם ומרצם למטרת פרנסת המשפחה. מטרה חשובה והכרחית. אך בעיני רבים מהם זהו תפקיד צר, מוגבל ובלתי מספק. רבים מהם היו רוצים להיות הרבה יותר מעורבים בהיבטים הרגשיים-חברתיים של חינוך וגידול הילדים. הם עשויים להיות מתוסכלים מכך שעול הפרנסה מונע מהם הגברת המעורבות, וזמן איכות עם הילדים, ולעורר תחושת החמצה. הדרכת הורים הממוקדת ביצירת איזונים חדשים בין העבודה והבית, עשויה לשפר תחושות אלו.


6. אבות יגיעו להדרכת הורים רק ביחד עם האמהות וביוזמתן.

לא בהכרח נכון: אכן, אמהות (יותר מאבות) נוטות ליזום פניה להדרכת הורים ולהתייעצות, כאשר הן מבחינות בצורך הזה עבור המשפחה, ורבות מהן (בחכמתן) דואגות שגם בני זוגן ישתתפו בתהליך. ללא "הדחיפה" והעידוד של האמהות, ייתכן ואבות רבים לא היו מגיעים לייעוץ והדרכה. להשתתפות שני בני הזוג בתהליך הדרכת ההורים, יש משקל רב בסיכויי התהליך להוביל לתוצאות רצויות. ויחד עם זאת. גם אבות פונים ביוזמתם להדרכת הורים (עם או בלי בנות זוגן), במיוחד כאשר האב, הוא הגורם היציב, הבטוח והמתפקד במשפחה.


בשורה התחתונה: אם אתם זקוקים לייעוץ והדרכה בתחום ההורות. אל תהססו. אתם בחברה טובה. להיות הורה כיום זו משימה פיזית ונפשית מורכבת ומאתגרת. אל תישארו לבד. פנו לקבלת ייעוץ והדרכה. אשמח לעמוד לרשותכם.




bottom of page