top of page

איך אבא יודע להיות אבא

לפני שנים, כשהייתי סטודנט צעיר, יצא לי כמה וכמה פעמים לתפוס "טרמפ" לאוניברסיטה, עם סטודנט אחר. מבוגר ממני בכמה שנים. נשוי טרי. הנסיעות המשותפות נוצלו לשיחות בנושאים שונים. באחת הנסיעות אני רואה שהבחור מוטרד ממשהו. שאלתי אותו "מה קורה?" והוא שיתף שאשתו בהריון בחודש השלישי. "מזל טוב" בירכתי "זה אירוע משמח. לא?" "כן. משמח מאוד" אמר, "אבל גם קצת מפחיד. אני לא בטוח שאני יודע איך להיות אבא. לא בטוח שיש לי את הכלים והכישורים לתפקיד הזה".

אילו היו לי בזמנו הידע והכלים שיש לי היום, הייתי מכוון אותו למה שקוראים במודל "מחומש ההורות" – "הורות מודעת", ומה שקרוי בשפה המקצועית "העברה בין-דורית". כלומר, דברים שהוא בכל זאת יודע על הורות ואבהות – דרך המודל האבהי שהוא קיבל בבית. מאבא שלו. מחוויותיו כילד. אחר כך הייתי מברר, מה מתוך זה רלוונטי ולא רלוונטי לדור הזה של הורים וילדים ולמשפחה הצעירה הספציפית שהקים. ולבסוף משלים את הפערים בעזרת הידע שצברתי כמדריך הורים.

אלא שאז הייתי רק בתחילת דרכי המקצועית, ועם ניסיון חיים מוגבל, ולכן כל שיכולתי לומר לו באותו הרגע, זה "אני חושב שתגלה את הכוחות והיכולות ההוריות שלך עם הזמן והניסיון. אני בטוח שתהיה אבא נהדר".

לאחר כמה שנים מאז סיום לימודינו, נפגשנו שוב באקראי. אני כבר נשוי ואבא בעצמי, והוא עם בת – טינאייג'רית מקסימה. הוא לא כל כך זכר אותי, ובטח לא את שיחותינו. אבל אני זכרתי. יכולתי להתרשם מנקודת התצפית הקצרה והצרה שהייתה לי, על הקשר והתקשורת בינו לבין בתו, שהוא אכן "אבא נהדר".

אז איך אבא יודע להיות אבא? את הידע הבסיסי שיש לו הוא רוכש באמצעות מנגנון ה"ההעברה הבין-דורית", דברים שהוא ראה וחווה בבית (לא תמיד הידע הזה מועיל או רלוונטי). אבות רוכשים לא מעט ידע ומיומנויות גם מתוך התנסות, תוך כדי גידול וחינוך הילדים. גם חברים או אחים גדולים עשויים להיות מקור טוב לידע, כמו גם גננות מורות ויועצות במוסדות החינוך וגם ספרי הדרכה ואתרים המיועדים להורים.

ועדין ההורות היא מסע פיזי ונפשי מורכב ומאתגר. האתגרים שונים מילד לילד, משלב התפתחותי קודם של הילדים, לשלב ההתפתחותי הבא, וממצבים שונים בתוך תהליך ההתפתחות המקצועי והקריירה, שלבים שונים בזוגיות, ועוד..

אז אם אתם כהורים, מוצאים את עצמכם "מוצפים" או מבולבלים, או חסרי רעיונות, מוטרדים שאולי פעלתם לא נכון, תדעו שזה נורמאלי. זה קורה לרבים. כל הזמן. פניה להדרכת הורים ולייעוץ עשויה בהחלט להיות דרך מועילה לעשות סדר ברגשות ובמחשבות ולבחור דרכי פעולה מותאמות.






bottom of page